Dylan Donia

“Ik doe alles online. Eerlijk gezegd is op dat gebied weinig tot niks anders. Nou, misschien dat ik soms Zoom of Skype in mijn pyjama.”

Naam:Dylan Donia
BedrijfDonia Media Online & social media marketing specialist
Woonplaats:Rotterdam

Dylan hoe staat het leven als ZZP’er ervoor tijdens zo’n Corona Crisis?

Ik kom erachter dat het een voordeel voor mij is om zzp’er te zijn in deze crisis. Zo kan ik flexibel inspringen op de ontstane situatie. Geen personeel om voor te zorgen, geen langdurige huurcontracten, geen bindende partnerships. Maar het leven is, natuurlijk, enerzijds wel op zijn kop gezet en de puzzelstukjes dwarrelen in een nieuwe formatie neer. Anderzijds is er eigenlijk niet heel veel veranderd voor mij.

Mijn werkzame tijd (als zzp’er werk je eigenlijk altijd) ben ik online te vinden. Of het nu contentcreatie is, socials beheren, strategie stukken uitwerken, administratie doen of acquisitie, ik doe alles online. Eerlijk gezegd is, op dat gebied, weinig tot niks veranderd. Nou, misschien, dat ik soms Zoom of Skype in mijn pyjama.

Ik zit wel veel meer aan de telefoon, met bestaande en nieuwe relaties.
Een hele directe en proactieve manier van LinkedIn gebruiken zorgt ervoor dat er nog steeds leads blijven binnenkomen. In plaats van af te spreken is via telefoon en/of beeld kennismaken de volgende stap. Dit loopt goed. 

Ik merk wel op dat het een slagveld is. Op bijvoorbeeld LinkedIn met alle social media ‘Power Rangers’ en buurmeisjes op zolders die jouw online bereik en conversies wel eens even tot megalomane hoogtes zullen doen stijgen.  De gratis webinars met tips & tricks, ‘1000 tips’ voor ondernemers, Corona kortingen en mega online netwerk sessies die over elkaar heen buitelen, je kunt er zomaar hele dagen mee bezig zijn.  Ik blijf daar ver van weg, bij mij gaat het heel organisch; dan belt iemand mij, hebben we een leuk gesprek en na een uurtje of zo, zegt mijn gesprekspartner: “Hé, tof dat je de tijd nam en mijn vragen beantwoordde”, “Veel succes collega ondernemer”, denk ik dan!

Online & social Media Marketing Specialist, jij moet de laatste tijd geschrokken zijn?

Tja, ik schrik niet zo snel eigenlijk. Enkele bestaande opdrachten zetten hun accounts on hold, zeer begrijpelijk. Alhoewel, hoe blijven zij nu online zichtbaar?

Andere, met name de wat grotere accounts, wilden hun budget anders verdelen óf zelfs verhogen. Dit gebeurde al vrijwel meteen in de eerste twee weken van maart, hierdoor voelde ik dat het op zich voor mij zakelijk niet compleet stil zou komen te staan. 

Ik leef wel mee met ondernemers die ineens totaal op ‘nul’ staan. Erg vervelend als je al lange tijd aan iets werkt en buiten jouw schuld om alles ineens weg. is Ik zie ook dat veel ondernemers er (weer) creatief van worden. Een essentiële karaktereigenschap van een succesvolle ondernemer.

Wij keken even op je Instagram, jij bent nogal in de wolken he, ook tijdens Corona?

Mijn privé Insta is inderdaad erg goed gevuld met cumulusachtigen … mijn favorieten. En geloof het of niet, zakelijk hebben deze prachtige verschijnselen mij ook geen windeieren gelegd. Mensen onthouden heel goed dat ik hier zo dol op ben, dan denken zij vaak aan mij als ze mooie wolken zien 😉 Cumulsachtigen? Als je niet op mijn Instagram kan kijken, geef ik als hint ‘wolken’ weg.

Voorbeeld: ik word op een maandagochtend om 07:35 door een opdrachtgever van lang geleden gebeld. Ik neem op. Zij: “Oh hoi, ja euhm ik sta in de file met de radio aan en hoor op het weerbericht dat er vandaag mooie wolkenluchten zouden zijn. Dus moest ik aan jou denken”. Dit is een relatie, die ik al zeker een jaar niet had gesproken. Dus die dag een foto van de wolken gemaakt en haar opgestuurd met een uitnodiging om weer eens bij te praten. Tromgeroffel, jawel daar kwam een nieuwe opdracht uit. 

Ik ben een eerlijke gozer, het werkt ook andersom. In mijn presentaties gebruik ik het soms en vertel dat marketing bewust én onbewust mensen beïnvloed, en hoe dit in zijn werk gaat.  Geheel achteloos vertelde ik over mijn wolken account en hoe dit soms in mijn voordeel werkt, dat mensen bij het zien van wolken aan mijn Instagram denken. Als door een wesp gestoken staat één van de aanwezigen op en roept boos: “Nou, je wordt bedankt!” Hahaha… ach, het mag van mij zo af en toe best bewolkt zijn! 

Tegelijkertijd locatie scout, de stad moet voor jou op dit moment een surrealistisch decor zijn, maar ja wie zoekt er een locatie?

Ik sprak aan het begin van deze huidige situatie een Amsterdamse producent en zij zei: “jij bent zeker net als veel Amsterdamse scouts de lege stad aan het fotograferen”. Euhm, nee eigenlijk niet, zei ik. Ik ben ooit begonnen als fotograaf, opgepakt door ene, te vroeg gestorven, John Groot, a.ka. PHoxx, die mij de zakelijke en praktische kant van fotograferen leerde. Al dat ‘fancy pancy’ gedoe met een lege Lijnbaan fotograferen of een uitgestorven Koopgoot, nee dat hoeft van mij niet. Ik ben meer een adviseur tegenwoordig en gebruik mijn kennis en netwerk om partijen aan elkaar te linken, een echte Location Liaison dus.

Zie je als specialist, op social media, nieuwe tendensen door de crisis?

Ik zie dat veel bedrijven en ondernemers hun online aanwezigheid tegen het licht houden en erachter komen dat ze jarenlang er tijd en geld aan uitgegeven hebben en er weinig tot niks voor terugkrijgen. Het blijft een interessant gegeven, dat hoe vaak je het ook zegt tegen bedrijven: in goede tijden moet je investeren in jouw online zaken. Dat doen er dus (nog steeds) weinig en dan als de ‘shit hits the fan’, willen ze snel de allerbeste, conversie verhogende, social media strategie hebben die er is. Als je dan zegt, alsjeblieft dit plan kunnen we gaan uitvoeren, alleen gaat het dus wel in ieder geval 3 tot 6 maanden duren voordat het effect heeft, schrikken ze. Dat is soms wel een harde, maar vooral onnodige dobber.

Zo’n crisis versnelt processen wel. Ik hoorde van een opdrachtgever dat ze al 2 jaar lang bezig zijn met het digitaliseren van hun dienst, met nog geen resultaat. Dan is het super gaaf dat ze dat nu binnen twee weken voor elkaar krijgen. Je ziet dat bij meer bedrijven en ondernemers versneld gaan, voor ons vakgebied dus positief want er is daardoor vraag naar social media specialisten. 

Waar het proces flink versneld bij is, is Pathé, met Pathé Thuis. Een bioscoop die dicht is kan maar één ding doen, de films via streaming aanbieden. Met een nieuw platform, een campagne met ‘gratis’ films en content die uitnodigt tot interactie, a job well done!

Dat hele traditionele sectoren ook creatief en innovatief kunnen zijn, bewijst Vorm. Simpel, doeltreffend en ik vind het er lekker nerdy uitzien! 

Als je als retailer Bever. Nl, heel dicht bij je eigen producten en life style uitingen kunt blijven, mensen inspireren en aan het lachen kunt maken en dan ook nog eens er voor zorgen dat ze binnen blijven, heb je het wat mij betreft perfect gedaan!

Wat verwacht jij voor een effecten voor social media gebruik na de Corona? Massaal er van weg lopen omdat we er maanden mee in quarantaine hebben gezeten?

Van de socials? Nee, joh, die hebben inmiddels zichzelf wel bewezen. Een vrij cliché opmerking; ‘dat de mens een ‘social dier’ is en dat de samenleving nu éénmaal op online ingesteld is’, hoef ik toch niet meer te maken? 

Waar ik wel op hoop en dat is zeker ‘erger’ geworden door deze crisis, is dat mensen eens goed gaan nadenken voor zij iets  plaatsen. Soms is zwijgen echt goud!

Heb je nog iets gedaan, de laatste maanden, wat je nog nooit eerder hebt gedaan?

Ik praatte altijd al tegen mijn planten, nu ik dat vaker doe en nog meer tijd met ze besteed, luister ik naar ze als ze terug praten. 

Thuiswerken is een blijvertje, verwachten wij, in welke sectoren zie jij nog meer blijvende veranderingen?

Grappig, ik ben allesbehalve een pessimist of doemdenker en ik hoor veel mensen dat zeggen over dat thuiswerken maar ik denk dat veel bedrijven toch weer zullen vervallen in ‘oude patronen’. 

Wie zei ook alweer: “ de Geschiedenis herhaalt zich!” Oh ja, Marx.

Ik zeg niet dat er niks veranderd, sommige branches zullen zich wel moeten aanpassen. Ik ben zelf een geregeld concert bezoeker. Ik ben heel benieuwd hoe concertzalen, festivals en evenementen dit gaan oplossen. Iets simpels, als een hele concertzaal verdelen in vakken van 2×2 meter zie ik toch niet snel voor me, maar wie weet. 

De stroming die zich richt op; ‘van lokaal voor lokaal’, onder andere, de Keilewerf, Fenix Food Factory en het Industriegebouw, hebben de laatste jaren een nieuwe basis gezet. Ik verwacht dat zij zich wederom snel aanpassen aan het nieuwe nu. 

De traditionele sectoren zie ik, zodra daar uiteraard ruimte voor komt, weer terugvallen in files, kantoortuinen, vergaderingen, 9 to 5 denken, etcetera. Het zit in hun systeem vastgeroest.

Het zal pas écht veranderen als de visie en mechaniek achter onze globale economische denkwijze transformeert naar een eerlijkere, duurzamere verdeling. En we dus stoppen om te streven naar een constante economische groei voor volgend jaar. Ook al zal dat nu wel eerste prioriteit zijn.

Wat is de mooiste post, die je tijdens deze crisis, bent tegengekomen op sociaal media gebied?

Poe hee‘… dat is een lastige, er is zoveel extra online gezet. De eerste weken waren erg veel ‘vakantie at home’ berichten, kijk ons eens gezellig thuiswerken. Ook waren er berichten met een hoog saamhorigheid gehalte. Deze gingen, onder andere, over video meetings met familie en vrienden, online pub quizzen en er kwamen de eerste creatieve horeca concepten. Nu zie je dat het onderdeel is geworden van het bijna normale, het is aan het uit balanceren. 

Nou ééntje dan … 

Wil je nog iets toevoegen wat je van het hart moet of wat je kwijt wil?

Naar aanleiding van jullie vraag over een mooie post, ik heb wel een mooie quote voor je. Ik heb, net als iedereen, wat meer tijd en ben eens begonnen aan het uitpakken van een aantal dozen met boeken die ik al jaren en jaren geleden inpakte en eigenlijk een beetje was vergeten. Wat een heerlijkheid, boeken, ik ben van achter naar voren gestart alfabetisch gezien. En zo kwam ik deze mooie quote tegen van L. Wittgenstein, in de inleiding van zijn Tractatus logico-philosophicus “Het boek wil het denken dus begrenzen, of veeleer—niet het denken, maar de uitdrukking van de gedachten: want om het denken te begrenzen, zouden we de beide kanten van deze grens moeten kunnen denken (we zouden dus moeten kunnen denken, wat niet kan worden gedacht).” Kijk, zo kom ik de crisis wel door!

Doe mee aan de discussie

1 reactie