Saskia Roeleveld

“Ik heb onwijs mooie gesprekken gevoerd met ondernemers die zichzelf opnieuw hebben uitgevonden”

Naam:Saskia Roeleveld
Bedrijf:Rotterdamse Jongensdromen
Woonplaats:Rotterdam

Effe hoor, een meisje dat Saskia heet komt met een bedrijf met Jongensdromen en ook nog Rotterdamse. Wat is er misgegaan voor de meisjes, Saskia?

Ik ben een geboren en getogen Rotterdams meisje. Een meisje met grote dromen. Een jongensdroom is een wens die al je al koestert sinds je jeugd. Er is dus niks misgegaan voor de meisjes, want meisjes hebben ook zeker lang gekoesterde wensen ;-)Mijn compagnon Frederic heeft de naam Rotterdamse Jongensdromen bedacht. We zijn begonnen als platform om toffe plekken en activiteiten in Rotterdam te promoten. Daarvoor waren we veel in gesprek met ondernemers. Al snel kwamen de uitdagingen boven tafel; we besloten het plan aan te passen en verder te gaan als kennis(sen)netwerk voor ondernemers. Dat sluit perfect aan op onze achtergronden en dromen.

Netwerken is de afgelopen jaren een beetje een ding geworden met wat negativiteit. Daar gáán we weer naar een meeting, we raken veel visitekaartjes kwijt en het levert weinig op. Hoe maken jullie het onderscheid?

Dit was precies onze irritatie. Eindeloos netwerken, flinke contributies betalen en maar hopen dat het wat oplevert. Dat kan anders en effectiever. Wij helpen dus mannelijke én vrouwelijke ondernemers bij het realiseren van hun grootste en stoutste ondernemersdromen door ze aan de juiste kennis en kennissen te matchen. We verbinden niet op basis van een lidmaatschap, maar op basis van de dromen van ondernemers.

Ondernemers melden zich via de website aan en daarna gaan we met hen in gesprek. Wij willen weten waar ze behoefte aan hebben en leren hun expertises en dromen kennen. Ondernemers van wie de dromen raakvlakken hebben en/of elkaar goed kunnen versterken, brengen we met elkaar in contact. We zorgen dat ze op een ontspannen en inhoudelijke manier kennis kunnen maken. Wij focussen ons echt op nieuwe ‘kennissen’; via bijvoorbeeld LinkedIn ga ik na of de ondernemers nog geen connectie hebben.   

Het onderscheid zit vooral in de kwaliteit: wij kennen alle ondernemers uit het netwerk en brengen ze alleen met elkaar in contact als we een win-winsituatie zien. Dus geen nutteloze ontmoetingen die je alleen maar tijd en visitekaartjes kosten.

Uiteraard hebben we ons ingeschreven op jullie site. We hadden een beetje een gevoeld dat we ons inschrijven op een datingsite. Klopt dat?

Een zakelijke datingsite voor ondernemers kun je het wel noemen. Bij het matchen zorgen we altijd dat het contact voor beide partijen relevant en leuk kan zijn. Net zoals bij daten dus. En zoals er verschillende soorten liefdesrelaties zijn, zijn er ook verschillende soorten zakelijke relaties. Sommige ondernemers die wij aan elkaar matchen worden klant van elkaar, anderen gaan samenwerken op projecten of worden sparringmaatjes. Ook zijn er meerdere investerings- en overnamegesprekken via ons gestart. Geen verzoek is ons te gek; als we de juiste ondernemers nog niet in het netwerk hebben, dan weten we die wel te vinden. 

Hoe netwerk je op 1,5 meter afstand en heb je toch het gevoel dat je zintuigelijk wordt getriggerd? Wij zijn zelf namelijk een beetje klaar met die ZOOM-sessies.

De juiste combinatie van mensen bij elkaar brengen zorgt ervoor dat ze elkaar triggeren met hun visie en kennis. Met netwerken op 1,5 afstand is de kwaliteit van bezoekers, deelnemers of je afspraak dus nog belangrijker geworden. 

Helaas zijn events die wij pre-corona organiseerden niet mogelijk op 1,5 meter afstand, zoals Speedmatching in de RotterTram of met autodates (tussen ondernemers die door ons aan elkaar zijn gematcht) een route door Rotterdam rijden in een luxe Tesla. Wij moesten dus echt opnieuw naar de tekentafel en hebben alle ervaringen en lessen van de eerste 1,5 jaar gebruikt om tot nieuwe manieren te komen om ondernemers te verbinden.

Die netwerksessies via ZOOM hebben we achterwege gelaten, want hier wordt inderdaad niemand blij van. In deze tijd is het vooral belangrijk om origineel te zijn. Niet de gebaande paden volgen, maar eruit springen. Iedere ondernemer kan zich nog steeds kosteloos bij ons aanmelden en matches ontvangen. Wil de ondernemer actief geïntroduceerd worden bij ons netwerk, dan ontwikkelen we eerst een concept waarmee ze hun product of dienst op originele wijze kunnen presenteren. 

De eerste indruk – de binnenkomer – is belangrijk en moet de zintuigen triggeren zoals jij dat zo mooi zegt. Wij zijn daarbij een jaar lang de ambassadeur van de ondernemer: als trotse broer/oma/vriend(in) promoten we de ondernemer overal waar we kansen zien en introduceren we hem of haar bij relevante partijen. De ondernemer gebruikt het concept ook zelf richting eigen potentiële klanten en netwerk. Daar rollen dan weer één-op-één kennismakingen uit of in kleine groepen en die kunnen goed op 1,5 meter plaatsvinden. 

Ik ben op een missie om de systeemverandering naar een toekomstbestendig bestaan aan te jagen. Een wereld waarin iedereen in alle levensbehoeften wordt voorzien en waarin ook de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun behoeftes te voorzien is gewaarborgd. Innovatieve ondernemers spelen in deze transitie de hoofdrol.” Nou Saskia brandt los.

Jazeker, een meisje met grote dromen zei ik al. Als ik de oplossing al had, dan had ik nu de Nobelprijs gewonnen, maar zover zijn we helaas nog niet. Dit is mijn stip op de horizon en geeft mij richting in de keuzes die ik zakelijk en privé maak.

De mensen die zich actief bezighouden met duurzaamheid zullen de definitie van duurzame ontwikkeling van Brundtland herkennen in mijn ideale wereld. Anders zou ik zeggen: Google het maar. Of gebruik Ecosia als zoekmachine en plant bomen met elke search die je doet. Op het oog is het misschien een klein verschil, maar voor mij een wereld van verschil. Ik focus namelijk niet op wat we niet willen. ” Een wereld waarin iedereen in alle levensbehoeften wordt voorzien, zonder het vermogen van de toekomstige generaties in gevaar te brengen”. Ik focus liever op het waarborgen van de behoeftes van toekomstige generaties. Dat laatste is wat we wel willen. Een systeem, een wereld, die voor altijd leefbaar is.

Deze positieve benadering probeer ik zoveel mogelijk in heel mijn leven toe te passen. Sinds ik hiermee ben begonnen, ervaar ik de vrijheid ervan. En toch betrap ik mezelf er nog regelmatig op dat ik dingen zeg die ik niet wil zonder er een positieve draai aan te geven. Ik speelde afgelopen week nog een tenniswedstrijd (verloren) en daar werd weer pijnlijk duidelijk dat ik teveel focuste op de dingen die niet goed gingen, in plaats van positief benaderen hoe ik wel zou willen en moeten spelen. Mentaal spelletje. Het is menseigen en er zo ingeslopen zonder erbij stil te staan. Ga er voor de grap maar eens een dag op letten bij jezelf.

Dat mensen gewoontedieren zijn blijkt ook uit de keuzes die gemaakt worden. Een groeiende groep maakt steeds bewustere keuzes – zakelijk en privé – doordat zij het belang van duurzame ontwikkeling inzien en moeite willen doen om gewoontes daarop aan te passen. Het probleem zit hem in de moeite: pas als de moeite voor aanpassing weggenomen kan worden, gaan de grote veranderingen komen. De verandering ligt dus aan de kant van de ondernemers en bedrijven die de transitie kunnen versnellen door hun producten en diensten aan te passen of nieuwe producten op de markt te zetten waarbij mensen niet eens doorhebben dat ze meehelpen aan duurzame ontwikkeling, maar dat ze de keuze maken omdat het hun leven makkelijker en beter maakt. 

Ik wil hier in Rotterdam de komende jaren verder blijven uitzoeken hoe ik mijn missie kan volbrengen; we zijn in ieder geval op een goede weg met Rotterdamse Jongensdromen. Ik sluit niet uit dat ik ooit ook nog het een en ander in het buitenland ga doen, als Covid dat toelaat.

Zomergasten is bezig en jij wordt uitgenodigd voor een mini-versie. Welke drie fragmenten ga je ons laten zien en waarom?

Ik heb de documentaire Dominion eind maart gekeken en ben daarna overgestapt op een plant-based dieet. De afgelopen jaren heb ik veel films en documentaires gezien die de voordelen belichten van meer plant-based eten, maar ik was altijd te zwak om een echte verandering te maken. Dat de horeca een tijdje dicht was, heeft zeker geholpen om de switch te maken. 

In 2010 zat ik aan de buis gekluisterd bij langste tenniswedstrijd ooit tussen Isner en Mahut op Wimbledon. Ongekend hoe beide mannen bleven vechten. Zeer inspirerend om nooit op te geven en vanuit je eigen kracht uit te blijven gaan. It ain’t over ‘till its over. 

Frans Bromet interviewde in 1998 verschillende mensen over het nut van een mobiele telefoon. Spoiler: mensen zagen het nut er niet van in. “Het lijkt me helemaal niet leuk om altijd bereikbaar te zijn” is een van de antwoorden. De technologische ontwikkelingen van de laatste jaren hebben ons heel veel gebracht en ik zou zeker niet terug willen (en kunnen) naar een leven zonder telefoon, maar ik denk wel dat het tijd is om kritischer te worden op de rol van technologie in de wereld. De verbinding met jezelf en de natuur wordt flink op de proef gesteld, dus het is weer zo dat je sterk moet zijn en moeite moet doen om daar los van te breken. 

Je hebt een breed netwerk. Dus je hebt ook gezien welke ondernemers zijn omgeturnd tijdens deze corona-transitie. Welke ondernemers wil je hier even een platform geven en waarom?

Hoewel er veel ellende was – opdrachten die werden uitgesteld, bedrijfstakken die totaal omvielen – heb ik de afgelopen maanden onwijs mooie gesprekken gehad met ondernemers die zichzelf opnieuw hebben uitgevonden. Ook waren er ondernemers die juist als een raket gingen en van waarde konden zijn voor de maatschappij en de zorg. Ik licht er graag een paar uit.

Robert Barnhoorn en zijn team van innovators van Spark Design hebben in bijzonder korte tijd een medisch goedgekeurde spatbril ontworpen. Hiervan hebben ze er zeker 140.000 geleverd aan zorginstellingen waarmee ze een grote bijdrage hebben geleverd aan de zorg. Het ontwerp is openbaar gedeeld waardoor iedereen met toegang tot een 3D-printer of ander soort mal de bril kan produceren. Dankzij hun ervaring en netwerk in de medische sector konden ze het product zo snel certificeren.

Mart Evers, eigenaar van The Story Network, is een van de mede-oprichters van het nieuwe platform beterboeken.nl waarmee ze de boekingsmarkt voor hotelovernachtingen willen veroveren. Naar aanleiding van de negatieve berichtgevingen rondom booking.com aan het begin van de coronacrisis is dat idee ontstaan bij Niels Meijessen; zijn bericht op LinkedIn ging viraal. Mart is daarna al snel bij het team aangehaakt om het platform ook daadwerkelijk te gaan realiseren. Daarnaast lopen de diensten van The Story Network ook nog door en helpen ze onder andere ondernemers en marketingafdelingen van het ‘legeblad-syndroom’ af door cursussen online storytelling aan te bieden. Daarin gebruiken ze verteltechnieken van journalisten om je te leren hoe je betere verhalen kunt schrijven en nooit meer zonder goede ideeën voor verhalen zit. Nu steeds meer mensen om online zichtbaarheid ‘vechten’ is het steeds belangrijker om je te onderscheiden op kwaliteit.

Wesley Kassels ben ik eeuwig dankbaar dat hij me aan het begin van corona heeft geholpen om gezondere keuzes te maken. Gezonder en bewuster willen eten is één ding, maar de kennis om de switch echt te maken heb ik van Wesley. Door hem zijn mijn ogen nog verder geopend over de rariteiten in de voedingsindustrie waar ik nu niet meer (of minder) intrap. Hij is oprichter van de gezonde en heerlijke frisdrank Mister Kombucha en is tijdens corona zijn kennis over gezonde voeding gaan delen om mensen te helpen om hun immuunsysteem te versterken. Er komt ook een podcast aan die mensen over hun keuzes aan het denken zet, met Fajah Lourens als eerste gast.

Bij Reset The World waren we verbaasd dat we na de eerste lockdown zo snel alle goeie veranderingen loslieten. Toch lijken meer thuiswerken en minder in de auto zitten blijvertjes. Wat mag wat jou betreft blijvend worden?

Agenda minder vol plannen. In werk is dat wat lastiger, maar zeker in de avonden en weekenden probeer ik zo min mogelijk vooruit te plannen en gewoon op de dag zelf te bedenken waar ik zin in heb. Als meer mensen dat doen, is er weer meer ruimte voor spontaniteit en vanuit spontaniteit ontstaan de leukste dingen. 

Whale Bay Co, je doet nog meer zien wij. Vertel?

Ik werk bij Whale Bay onder andere mee aan het programma Holland US Bridge, dat Nederlandse startups in Life Sciences & Health begeleidt bij het succesvol uitbreiden naar Amerika. Amerika is de grootste gezondheidszorgmarkt van de wereld en als je bedrijf daar succesvol kan zijn, dan ben je vrijwel klaar voor wereldwijd succes. Er is plek voor drie bedrijven die een jaar lang intensief worden begeleid bij het voorbereiden van de oversteek. Als dat is gelukt, dan worden ze in het Amerikaanse netwerk geïntroduceerd. Daarnaast wordt dit jaar voor het eerst een serie masterclasses georganiseerd voor startups die een oversteek overwegen. Daarin krijgen ze een goede basis mee over wat er allemaal komt kijken bij het internationaliseren in de gezondheidszorgmarkt.

Is er iets wat je nog kwijt wil? 

Het is echt tijd voor een reset. Dat sprak mij ook zo aan in de naam van jullie platform. We moeten niet terug naar hoe het hiervoor ging, maar met de lessen die we hebben geleerd een verbeterde versie van de wereld gaan creëren. 

Doe mee aan de discussie

1 reactie